Kurssi on ollut sähköisen kaupankäynnin kannalta todella kattava ja olen oppinut paljon.
Verkkokauppa kannattaa pitää selkeänä ja yksinkertaisena, mutta myös kaikki asiakkaan kaipaama tieto täytyy olla helposti löydettävissä.
Mainonta on tärkeää ja sen tulee olla tarpeeksi laajaa. Kaikkialla ei kuitenkaan tarvitse olla, vaan kannattaa keskittää sinne, missä haluttu asiakaskunta on. Lisäksi hakukoneoptimointi on tärkeää. Mainonta on tehokkaimmillaan, kun sitä kohdennetaan juuri oikeille ihmisille eli potentiaalisille ostajille. (mm. evästeiden yhdistäminen verkkokaupan ja Facebookin välille)
Verkkokaupan kävijämääriä on hyvä seurata, jotta saa kuvaa siitä, miten markkinointi toimii ja missä se on kannattavinta. Lisäksi tuoreen yrityksen tunnettavuutta kannattaa seurata esim. Google analyticsilla.
Brändillä on helppo saada pysyviä asiakkaita ja tunnettavuutta yritykselle, kunhan idea on toimiva.
Sähköinen kaupankäynti tulee varmasti olemaan tulevaisuudessa suositumpaa kuin periteinen ostosten teko ns. kivijalkamyymälöissä. Verkkokauppaostamisesta tulee kokoajan helpompaa ja kätevämpää.
Kurssi sai minut kiinnostumaan oman verkkokaupan perustamisesta ja sen suunnittelusta. Ajatuksia se herätti siitä, miten se käytännössä toimii. Minne tuotteet voi varastoida, että kustannukset pysyvät mahdollisimman pieninä. Mistä löytää tavarantoimajan, jolta on edullisin hankkia tuotteita ja laajin valikoima. Miten postitus hoidetaan, onnistuuko verkkokaupan hoitaminen kokonaan vain itseltään, vai täytyisikö palkata lisäapua. Mitä jos epäonnistuu?
Kaiken kaikkiaan kurssi oli hyvin antoisa ja kiinnostava. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti